© Mark Kohn
Jozua Douglas

Recensies De kusjeskrokodil

Een overzicht van alle recensies over De kusjeskrokodil.

Sofie Müsing, Leeswelp november, 2009: ‘… plot, tekeningen en tekst vormen een uitgekiend en evenwichtig geheel. […] De dichter in Douglas speelt in korte zinnen slim met het ritme en herhaling (“Maar Tim kan niet slapen”) en onopvallend rijm: assonantie in bv. “knuffelbuffel” en alliteraties zoals “kusjeskrokodil”. De tekst is snel vertrouwd en vormt zo een mooi tegenwicht voor de rijke illustraties. […] De gemaakt-naïeve tekenstijl met gemengde technieken lijkt verwant met het werk van Yvonne Jagtenberg, of misschien wel met dat van Tim? Alle gebruikte materialen (potloden, waterverf…) liggen immers nog uitgestald op zijn tekentafel… Wie heeft het verhaal nu eigenlijk verzonnen? Douglas en Riphagen doorprikken gelukkig die zorgvuldig opgebouwde illusie niet en wat nog belangrijker is: ze moraliseren of sussen niet en zwakken zo hun fantastische verhaal niet af.’

Sophia Geuze, Nederlands Dagblad: ‘Een hilarisch voorleesboek voor kinderen die wel eens bang zijn in het donker en alle andere kinderen.’

Ria Scholten-Boswerger, NBD|Biblion: ‘Het verhaal is mooi geillustreerd met grote vrolijk ingekleurde potlood- en aquareltekeningen. De gedetailleerd getekende prenten bestrijken meestal een dubbele pagina en lopen tot op de rand van de bladzijde. Mooi prentenboekdebuut van de Groningse tekstschrijver (1977). De illustratrice is bekend van haar debuut ‘Slaapkamernachtdieren’. Een leuk bedtijdverhaal om voor te lezen aan jonge kinderen. Vanaf ca. 4 jaar.’

Dettie, Leestafel: ‘Een erg leuk boekje, vooral voor kinderen die soms moeite hebben met alleen in het donker liggen voor het slapen gaan. Alle geluiden worden besproken en er komen steeds heel leuke, grappige en lieve dieren tevoorschijn die de ‘enge’ geluiden blijken te maken zoals de knuffelbuffel, de kusjeskrokodil en nog meer gezellige dieren.
Als dit boekje uit is willen kinderen graag gaan slapen en ze hopen dan vast dat het leuke verhaaltjesvarken komt of die lieve Mooiedromendraak.

Het is een mooi verzorgd boek met vrolijke, gedetailleerde tekeningen met daarin kleine grapjes, zoals het leeuwenschilderijtje dat steeds meekijkt, of de raket op de poster die steeds een andere kant op vliegt. Grappig is ook dat op het dekbed van Tim allemaal kleine spookjes staan! Heerlijk boek dat je met een glimlach dichtslaat.’

Dettie, Leestafel: ‘Heerlijk boek dat je met een glimlach dichtslaat.’

Ineke van Nispen, Plantage Books & More: ‘Een leuk gek verhaal met gezellige illustraties en veel grappige details. Op iedere tekening valt veel te ontdekken. Een succes om voor te lezen want je kunt er als voorlezer, door het juiste stemgebruik, net zoveel spanning in brengen als dat je kleuter aan kan. Een aanrader!’

Natasja Storm, kinderboeken.blog.nl: ‘De Kusjeskrokodil en andere lieve nachtbeesten is een origineel debuut van Jozua Douglas.’